رهاسازی بیش از ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد چشمه عاشق استان فارس در پنج سال اخیر

 

به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای فارس؛ "حمیدرضا دهقانی" با اعلام این خبر اظهار کرد: ماهیت احداث سد چشمه عاشق، تامین آب شرب پایدار مردم منطقه و با رویکرد ایجاد اشتغال پایدار است و این اولویت نیز تاکنون در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای استان قرار داشته و رعایت شده است.
وی افزود: از سال ۹۶، هر سال به منظور استفاده بهینه از آب پشت سد و نیز در راستای کمک به تغذیه منابع آب زیرزمینی و همچنین مصارف کشاورزی، عملیات متعدد رهاسازی آب از این سد بر اساس اولویت بندی انجام گرفته است. 
مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد: سیاست وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان در بحث رهاسازی آب از منابع سدهای استان تاکنون رعایت اولویت بندی تعریف شده از سوی وزارت نیرو بوده که ما نیز بر این اساس به وظایف قانونی خود در قبال حقابه برها عمل کرده‌ایم.
دهقانی خاطرنشان کرد: سد مخزنی چشمه عاشق از نوع بتنی RCC، با ارتفاع ۶۱ متر و حجم ۶۲ میلیون مترمکعب ساخته شده است. حوضه آبریز این سد دارای مساحتی بیش از ۴۶۰ کیلومتر مربع  و آبراهه اصلی از رشته کوههای مروارید با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰متر از سطح دریا در محدوده دو شهرستان نی ریز و داراب است.
دهقانی گفت: از آب خروجی حدود ۳۰ چشمه در بالادست این سد، رودخانه جاری و در منطقه‌ای به نام کویر گل نمک، دریاچه‌ای موقتی دارای آب شور تشکیل می‌شود که  برخی از اهالی در اطراف این دریاچه با حفر چاه و به دلیل عدم کیفیت آب آن کشاورزی محدودی داشته‌اند.
وی افزود: نامگذاری روستاهای منطقه برحسب نام مالکین چاه‌ها از جمله چاه حسین آباد، چاه حاجی آباد، چاه محمودآباد و... بوده که تشکیل شهرکی به نام وزیره داده‌اند.
وی ادامه داد: با بررسی سوابق کشاورزی منطقه پایین دست، این سد به روشنی آشکار می‌شود کلیه رژیم باغی و کشاورزی موجود قبل از احداث سد موردنظر، مبتنی بر رژیم آب زیرزمینی بوده است.
دهقانی تصریح کرد: حقابه بران سد چشمه عاشق بر اساس مدارکی که به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه داده اند، شناسایی و مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
وی در پایان گفت: همچنین از سال ۹۶ (سال آبگیری سد) با هدف تنظیم و تدوین برنامه رهاسازی آب از کشاورزان منطقه و نیز جهاد کشاورزی شهرستان درخواست ارائه مدارک دال بر حقابه بر بودن در پایین دست رودخانه شده است  ولیکن هیچ گونه مدرکی در این خصوص به شرکت آب منطقه‌ای استان ارائه نشده است.

کد خبر: 1966

چاپ