حضرت علی بن موسی بن جعفر (ع)، هشتمین امام شیعیان است. «رضا» مشهورترین لقب ایشان و پس از آن به عالم آل محمد، صادق، صابر، فاضل، قرة العین المؤمنین (به معنای نور چشم مؤمنان)، امام رئوف، ضامن آهو نیز شهرت دارد.

تاریخ ولادت و شهادت امام رضا (ع)

ولادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۲ برابر با چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ مصادف با ۳۱ می ۲۰۲۳ میلادی و یا ۱۱ ذی القعده سال ۱۴۴۴ قمری است.

شهادت امام رضا (ع) در سال ۱۴۰۲ برابر با شنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۲، ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی و ۳۰ صفر سال ۱۴۴۵ قمری است.

زندگینامه امام رضا (ع)

نام مبارکشان «علی»، کنیه آن حضرت، «ابوالحسن» و پدر بزرگوارشان امام موسی کاظم (ع) پیشوای هفتم شیعیان و مادر گرامیشان "نجمه خاتون" نام داشت. امام رضا (ع) زاده ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر مدینه هستند. پدرشان در سال ۱۸۳ هجری قمری به دست هارون عباسی به شهادت رسید و پس از ایشان امام رضا (ع) در سن ۳۵ سالگی امامت شیعیان را برعهده گرفت. مدت امامت ایشان نزدیک به ۲۰ سال طول کشید که ده سال اول آن همزمان با خلافت هارون الرشید، پنج سال بعد از آن مقارن با حکومت امین و پنج سال آخر امامت ایشان مصادف با خلافت مامون بود. پس از گذشت ۱۷ سال از دوران امامت، ایشان مجبور شد با نقشه و حیله مامون عباسی راهی خراسان شود، به اجبار ولایت عهدی مامون را نیز پذیرفت و ۳ سال اخر امامت خود را تحت نظر مامون در خراسان سپری کرد.


چاپ