پنجم جمادی‌الاول روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. ایشان بعد از واقعه کربلا پرستاری بیماران و مصیبت زدگان اهل بیت را برعهده داشت و به همین دلیل سال روز ولادت این بانوی بزرگوار در ایران به نام روز پرستار نامیده می‌شود.

حضرت زینب (س) یکی از زنان مقدس برای شیعیان است. ایشان در واقعه کربلا در کنار برادرش حسین بن علی (ع) حاضر بود. حضرت زینب (س) بعد از واقعه عاشورا به همراه دیگر بازماندگان کاروان امام حسین (ع) به اسارت درآمدند و به کوفه و از آنجا به شام برده شدند. ایشان در اسارت نیز به همراه امام سجاد (ع) به دفاع از حقانیت امام حسین (ع) سخنرانی کردند.

حضرت زینب کبری (س) سومین فرزند حضرت فاطمه (س) و امام علی (ع) است که دو سال بعد از ولادت امام حسین (ع)، در روز ۵ جمادی‌الاول سال ششم هجری قمری در در محلّه بنی‌هاشم شهر مدینه به دنیا آمد. در برخی منابع سال تولد ایشان پنجم هجری قمری ذکر شده است. بر اساس روایات متعدد، نام حضرت زینب (س) توسط پیامبر اسلام (ص) انتخاب شده است. البته گفته شده است که جبرئیل از سوی خداوند متعال این نام را به پیامبر (ص) رسانده است. زینب به معنای «درخت نیکو منظر و خوشبو» یا «افتخار و زینت پدر» است.

امام حسن (ع) و امام حسین (ع) برادران حضرت زینب (س) هستند که بعد از وفات مادرشان حضرت فاطمه زهرا (س) و ازدواج حضرت علی (ع) با ام‌البنین، حضرت ابوالفضل العباس (ع)، عثمان، جعفر و عبداله نیز برادران ایشان می‌شوند.

ولادت ستاره پرفروغ کوثر ، بانوی فصاحت و اعجاز


حضرت زینب علیها السلام مبارک باد